Arequipa en door naar Quito - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Mariska Waard - WaarBenJij.nu Arequipa en door naar Quito - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Mariska Waard - WaarBenJij.nu

Arequipa en door naar Quito

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

17 Juni 2015 | Peru, Arequipa

dag 26 10 juni 2015
Ik kom vandaag rond 8 uur aan in Arequipa. De reis was soepel, redelijk geslapen in de bus. Ik heb een hostel geboekt in het centrum van Arequipa en bij aankomst maken ze meteen mijn kamer klaar, zodat ik kan inchecken.
Vandaag heb ik tijd om wat door Arequipa te lopen. Eerst maar even ontbijten in een rustig straatje achter de Kathedraal Santa Catalina. Na het late ontbijt bezoek ik ook de Kathedraal. Het is een mooie kerk en de tour brengt me ook op het dak, waar ik een mooi uitzicht heb over de stad.
Daarna ga ik door naar het archeologisch museum, waar ook de ijsprinses Juanita te zien is. De tour begint met een mooie film over de ontdekking van de ijsprinses in 2001. Toen de vulkaan actief werd, kwam de laag ijs los, waardoor Juanita gevonden werd. De inca's hebben dit 12 jarige meisje destijds geofferd om de god van de berg gunstig te stemmen. Na de vondst van dit meisje zijn er nog 17 andere kindoffers gevonden.
Juanita is heel goed bewaard gebleven omdat ze honderden jaren in het ijs heeft vastgezeten. Haar kleding en de andere offers zijn hierdoor ook goed bewaard gebleven. Een hele mooie vondst, maar wel met een schrijnend verhaal.
Daarna bezoek ik het klooster van Santa Catalina. Ik ga met een gids rond het klooster. Het is een dorp op zichzelf waar de nonnen destijds hun eigen huizen hadden, met bedienden. De huizen zijn redelijk groot, soms bewoond door meerdere nonnen tegelijk, maar ze moeten wel verwant zijn. De nonnen hadden vrijwel geen contact met de buitenwereld. Nu is dat iets anders, ze mogen gebruik maken van internet.
In 1871 heeft de paus besloten om de nonnen niet meer op zichzelf te laten wonen, maar in gemeenschappelijke ruimtes bij elkaar. De huizen zijn nu leeg en te bezichtigen, of ze worden gebruikt voor opslag. Het klooster is nog steeds bewoond en er zijn nog plekken beschikbaar volgens de gids, maar daar pas ik voor.
De gids vertelt me dat er vanavond een gratis klassiek concert is. Dus na het eten, een typisch Arequipa gerecht Rocoto Relleno, een gevulde paprika ga ik weer terug naar het klooster. Ze spelen een deel uit de vier jaargetijden van Vivaldi, een stuk van Telemann en 2 stukken van Bachm waaronder een Brandenburgs concert. De uitvoering vind ik niet heel erg goed, het is niet altijd gelijk en soms echt vals, maar de setting is wel erg bijzonder. Wel leuk om bijgewoond te hebben.

Dag 27 11 juni 2015
Ik sta vandaag erg vroeg op: 3 uur in de nacht, want ik heb een tour geboekt naar Colca Cañon. De rit naar colca is al 3 uur en onze eerste stop is in Chivay. Hier hebben we eerst ontbijt. Daarna moeten we nog een uur a anderhalf doorrijden om bij de Cruz del Condor te komen. Op dit punt kun je de condors zien vliegen. De cañon zelf is ontzettend diep, maar de een na diepste van Peru. Je kijkt van bovenaf op de Condors; het is machtig mooi om ze te zien. Op een bepaald moment zien we zelfs 6 condors tegelijk. Het is wel lastig om ze goed op de foto te krijgen, maar ik heb wel een paar goede geloof ik.
Na de condors gaan we dezelfde weg weer terug, maar nu met wat meer stops. We hebben nu wat meer tijd om de terrassen te fotograferen en hier en daar te stoppen bij wat dorpjes. Het uitzicht is wel prachtig. De gids vertelt ook het verhaal over Siro en Rosario, twee studenten uit Lima die zijn gaan trekken door de canyon. Op een gegeven moment zijn ze verdwaald. Rosario is wel teruggekomen, maar Siro niet. Het heeft 7 maanden geduurd voordat ze Siro terugvonden, maar pas nadat Siro's vader de nodige offers heeft gebracht aan de berg.
Terug in Chivay hebben we lunch, ook weer met rocoto relleno, maar wel een hele pittige variant. Daarna lopen we nog even door Chivay, en gaan we al weer snel terug naar Arequipa. Onderweg zien we nog vicuñas, een ander soort llama en stoppen we nog om de verschillende vulcanen op de foto te zetten. We zijn rond 5 uur weer terug in Arequipa. Ik besluit om terug te gaan naar de hostel en vroeg te gaan slapen.

Dag 28 12 juni 2015
Vandaag is de laatste dag in Arequipa en Peru. Ik wandel wat door de stad, bezoek de plaatselijke markt, en slenter wat door het centrum. Er staat niet veel op het programma, lekker even een dagje rustig aan.
Op de Plaza de Arma's kijk ik wat om me heen, er zijn ontzettend veel duiven. Ze zijn brutaal en komen gewoon op m'n arm zitten. Op een gegeven moment heb ik daar ook genoeg van.
Ik ga nog op zoek naar wat souvenirs, ik heb m'n zinnen gezet op een figuurtje van een llama, maar op de traditionele manier. Er zijn best wel wat antiekwinkeltjes te vinden en daar vind ik er uiteindelijk een.
Ik heb een vroeg diner bij Muju, een biologisch restaurant. Daarna terug naar het hotel om m'n rugzak in te pakken en op tijd naar bed, want ik moet weer vroeg op.

Dag 29 13 juni 2015
Een lange dag reizen vandaag:
Om half negen van Arequipa naar Lima.
Om 12 uur van Lima naar Guayaquil
Om 17:20 van Guayaquil naar Quito
In Guayaquil moet ik nog wel mijn rugzak ophalen en weer opnieuw inchecken. Tevens heb ik mijn visum geregeld voor 90 dagen Ecuador. Alles loopt gelukkig soepel en ik kom om 18:15 aan in Quito. Ik word opgehaald door iemand van de Ecole Idiomas en zij brengt me naar het vrijwilligershuis. Quito is warmer en ook wat moderner dan Cusco en Arequipa. De snelwegen zijn goed en ze rijden hard, heel hard. Maar ik kom heelhuids aan bij het vrijwilligershuis. De bewoners zijn net aan het eten, dus ik installeer me eerst maar in mijn kamer. Later vanavond komt er nog een meisje bij. Het is zaterdagavond en de bewoners zitten aan de rum en cola. Ze spelen voornamelijk kaartspelletjes, ik doe mee en leer meteen een aantal nieuwe spelletjes. Uiteindelijk gaan ze toch nog uit, maar ik ga na een lange dag reizen toch maar mijn bed in.

Dag 30 14 juni 2015
In het huis kun je zelf je ontbijt maken, dus ik ga eerst maar naar de supermarkt om in te slaan. De bewoners hebben het idee opgevat om naar Papallacta te gaan, de hotsprings in de buurt van Quito. Ze vragen me mee, maar ik bedenk me dat ik Quito wil gaan ontdekken. Dus eind van de ochtend ga ik richting het oude centrum. Niet alles is open, maar er zijn wel een hoop mensen op straat. Er is best wel wat te doen op een zondag in Quito. Ik trakteer mezelf op een koffie en een cheesecake en daarna wandel ik nog wat rond. Daarna terug naar het vrijwilligershuis. Alleen mijn kamergenootje Sarah is er. Zij gaat eind van de dag door richting de jungle, dus ik heb vanaf vanavond de kamer voor mij alleen. Het blijft lang stil in het huis, dus ik ga lekker lezen en niet al te laat richting de kamer.
De rest komt pas tegen twaalven thuis, maar dat hoor ik allang niet meer.

Dag 31 15 juni 2015
Ik sta op tijd op vandaag, want dit is de eerste dag dat ik bij mijn project ga werken. Ik heb informatie gekregen dat ik om 9 uur bij het centrum moet zijn. Het was me niet duidelijk gemaakt dat er iemand met me mee zou gaan, dus uiteindelijk ga ik er zelf op uit. Gisteren heb ik mezelf een beetje wegwijs gemaakt in de stad, dus het moet lukken. Het is wel wat lastig om het centrum te vinden, maar bij navraag lukt het me toch om er te komen. Ik meld me bij de contactpersoon Mario Piedra en hij laat me eerst een filmpje zien over de oprichting van Sinsoluka. Daarna krijg ik informatie van Pamela over wat de activiteiten zijn in het centrum. Momenteel zijn er 7 vrijwilligers beschikbaar, dat is redelijk veel. 3 voor de ochtend om te helpen bij het maken van de lunch en 6 in de middag voor het begeleiden van de kinderen.
In de ochtend kan ik meehelpen bij het voorbereiden van de lunch; ik krijg 4 rode kolen die gesneden moeten worden; een hele klus met het resultaat van rode vingers. Net voor de lunch gaan we met Edy mee naar 2 scholen. Hier worden we rondgeleid en maken we kennis met verschillende leraren/leraressen. Ook horen we dat er nog steeds kinderen zijn die verwaarloosd worden door hun ouders; Edy spreekt met de schoolhoofden over hoe ze dit kunnen aanpakken.
Om 12:15 zijn we terug in het centrum en zijn de eerste kinderen al aan het lunchen. Ik mag mee eten. Alle kinderen krijgen een muntje om in te wisselen tegen een lunch, maar wel als ze hun handen en gezicht hebben gewassen. Na de lunch moeten ze hun eigen bordje afwassen en daarna tanden poetsen. Dan hebben ze nog even tijd om te spelen en om 14:00 moeten ze aan hun huiswerk.
Ik help mee in de groep van Edy, 7 - 9 jaar. Het huiswerk is heel verschillend, aangezien de kinderen op verschillende scholen zitten. Sommige kinderen zijn na een half uur al klaar; ze hoeven alleen wat te tekenen. Een ander meisje moet een tekst lezen over een visser en zijn zoon en een aantal vragen beantwoorden. Zelfs ik vind het maar lastig, maar ze weet uiteindelijk toch haar huiswerk af te krijgen. Onderwijl wordt ze wel heel vaak afgeleid. 2 andere meisjes moeten verschillende verhaaltjes schrijven, ze zijn langer bezig met lijntjes trekken en titels verzinnen dan het verhaaltje zelf te schrijven. Pas na vieren zijn ze klaar met hun huiswerk.
De kinderen zijn wel plichtsgetrouw en doen hun best om hun huiswerk ook echt te maken, voordat ze gaan spelen. Maar niet afgeleid worden is wel de grootste uitdaging.
Rond 4 uur loop ik met Catrina terug richting het vrijwilligershuis. Ik ga nog langs de Ecole Idiomas om gedag te zeggen tegen Vanessa. Ik spreek met haar af dat ik de volgende dag bij haar langskom om mijn volgende project voor te bespreken. Om 17.30 is het tijd voor welkomstcocktails. Jonathan brengt de mojito's zelf langs. De meesten zijn naar de bar om de voetbalwedstrijd Ecuador tegen Bolivia te kijken. Helaas wint Bolivia met 3-2. Na 2 mojito's komen Catrina, Judith en Philippe terug uit de bar. Het is Judith's laatste avond, na 5 maanden in Quito te hebben gezeten. Dus we moeten dit wel goed afsluiten. We gaan naar een bar waar een moonparty zou zijn, maar deze is er helaas niet. Dus we gaan naar een andere bar voor meer mojito's. Philip en Seth gaan voor het bier: all you can drink in one hour. En het gaat hard. Ik ben blij dat ik daar niet aan mee doe. Na 1 mojito heb ik het wel weer gehad. We stoppen nog even bij de TopiBurger, en daarna ga ik terug richting het huis, samen met Seth, want het bier viel hem niet zo heel goed. Seth is Amerikaan en probeerde in het tempo van Duitse Philip mee te drinken. Mwah, dat ging hem niet zo goed af...
Voor mij een goed excuus om ook eerder af te taaien.

dag 32 16 juni 2015
Ik hoef vandaag pas om 12 uur te beginnen, want de ochtendploeg is al vol. Dus ik heb tijd om mijn volgende project met Vanessa te bespreken. Waarschijnlijk ga ik toch richting de kust: bahia de caraquez voor het Dry Coastal forest reservation. Vanessa zoekt nog voor me uit of ik ook nog het Whale project in Puerto Lopez kan doen. Morgen hoor ik wat de mogelijkheden zijn.
Om 12 uur ben ik bij het centrum. Ik heb eerst dienst voor het tandenpoetsen, maar om 12 uur zijn er nog niet zo heel veel kinderen. Catrina en ik gaan eerst tandenborstels vervangen en voorzien van de namen. Daarna druppelen vanzelf de kinderen binnen. Om 1 uur heb ik tijd om te eten. Ik zie de rode kool voorbij komen die ik gisteren zo verwoed heb lopen snijden. Verder is er weer soep met rijst.
Na de lunch heb ik nog tijd om met de kinderen te spelen, vooral touwtje springen is erg in trek, dus ik offer me op om het touw te slingeren.
Om 2 uur is het weer tijd voor huiswerk. Er zijn andere kinderen bijgekomen. Sommige hebben ook engels huiswerk, dus daar kan ik mooi bij helpen. 1 jongetje heeft een groot blad en stiften bij zich. Hij moet een kip, een ijsje en soep tekenen en de engelse woorden eronder schrijven. Hij vraagt of ik de kip kan tekenen en ook het ijsje. Ik laat hem de soep zelf tekenen en dat kan hij prima.
Een ander jongetje moet vragen beantwoorden over het gebruik van internet. En hij moet een engelse tekst vertalen naar het spaans door het door google translate te halen, maar er zijn geen computers beschikbaar. Dus hij vraagt het aan mij. Hmmm, gaat me toch niet zo gemakkelijk af. Wat is een miereneter in het Spaans? Morgen maar even m'n woordenboekje meenemen. Hij maakt zijn huiswerk niet geheel af, maar doet andere opdrachten erbij. Ook goed lijkt me.
Weer 2 andere jongetjes zijn voornamelijk bezig met het overtrekken van figuurtjes en daarna heel druk met vliegtuigjes vouwen. Het lijkt me niet echt huiswerk, maar ik krijg ook geen hoogte van wat ze wel moeten doen. Ik laat ze maar even. Tegen het einde van de les komen ze met grote vellen en viltstiften. Blijkbaar moeten ook zij een kip, een ijsje en soep tekenen. Lekker op tijd! Ik moest voornamelijk geduld hebben, geloof ik. Dus ik teken nog 2 kippen, 2 ijsjes en 2 pannen soep. De engelse woorden mogen ze zelf eronder schrijven. Uiteindelijk toch nog gelukt voor het einde van de les.
Ik loop weer met Catrina terug naar het vrijwilligershuis. Vanavond maar even rustig aan en mijn blog bijwerken. Ben benieuwd naar morgen, wat er dan weer voor huiswerk voorbij komt.


  • 17 Juni 2015 - 19:38

    Boyhamstra:

    Hallo Mariska,

    Wat een ander leven heb je daar, drukke en volle dagen maar dan op een wel hele andere manier dan dat je hier had.
    De ene belevenis na de andere, en het lijkt me toch ook spannend om op veel dingen alleen af te stappen.
    De verrassing, wat zal de volgende dag je weer brengen.
    En wat je nu aan het doen bent lijkt me ook leuk, en misschien iets minder vermoeiend dan de
    afgelopen weken.
    Wat is het daar voor weer, en welke temperatuur?
    De zomer wil hier nog niet doorbreken,maar wie weet.
    Morgen komen ze de gordijnen brengen, ben benieuwd hoe dat zal staan.
    We voelen ons hier al lekker thuis, zondag zijn we naar de verjaardag van Floor en Roos geweest.
    Daar was het een gezellige drukte, en ze vonden hun barbie s erg leuk.
    Trouwens alles wat ze kregen met Elza was zeer geslaagd.
    Dinsdag heb ik weer een rondje Hoogwoud gedaan.
    Eerst naar de Boet, toen naar voetreflex daarna naar Ati en s avonds nog te schilderen.
    Zaterdag hebben we nog een feestje dan word Marika 50 jaar en zij hebben trio Marlando
    uitgenodigd om dan te komen spelen, klinkt wel leuk.
    Wel we zien weer uit naar je nieuwe verslag,want dat vinden we erg leuk.
    Liefs en veel plezier Boy en Marjo.




    /

  • 24 Juni 2015 - 16:23

    Mireille Kodden:

    Hey Maris,
    Wat een geweldige verhalen en belevenissen! Zitten toch maar mooi in je rugzak!
    Ik hoop dat alles nog goed gaat en ben je naar de kust gegaan?
    Succes daar!!!

    X Mireille

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 15 Mei 2015
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 3648

Voorgaande reizen:

16 Mei 2015 - 14 Augustus 2015

ontdekkingstocht

Landen bezocht: