cultuur en musea - Reisverslag uit Puno, Peru van Mariska Waard - WaarBenJij.nu cultuur en musea - Reisverslag uit Puno, Peru van Mariska Waard - WaarBenJij.nu

cultuur en musea

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

03 Juni 2015 | Peru, Puno

dag 12 woensdag 27 mei
Het is redelijk laat geworden met het pokeravondje. Uiteindelijk niets verloren, maar ook niet veel gewonnen. De meeste spelers hadden nog nooit gepokerd, dus het ging vrij traag. Maar ja, het was wel een vermakelijke avond. Vandaag gaan we weer verder met de spaanse lessen, ik ben wel wat moe, maar de lessen blijven leuk. In de middag na de lunch eerst nog wat huiswerk maken en ik heb aan het eind van de middag afgesproken met Anna en Mai en Simon om wat te gaan drinken en daarna salsa lessen te nemen bij Mama Africa. We zijn eerst wat gaan eten bij Ama Lur, Michael uit Duitsland komt er ook nog bij. Daarna nog even naar Nortons om wat moed in te drinken. In Nortons vinden de jongens een pooltafel en uiteindelijk gaan ze niet mee naar Mama Africa. Volgens mij durven ze niet. Dus ik ga met Anna en Mai rond 9:45 naar de salsa lessen. Het is ontzettend druk, maar voornamelijk met jonge meiden. Op het podium staat een instructeur en een dame de pasjes voor te doen. Het gaat ontzettend snel en we hebben duidelijk het begin gemist. Dus helaas het is haast niet bij te benen. Na een half uur is het afgelopen, althans er is tijd om vrij te dansen. Maar zonder partner valt er niet veel te dansen. Of je moet willen mee doen met een soort van square dance. Dus we staan nog even te kijken en uiteindelijk gaan we toch maar weg met de intentie om de volgende keer vroeger aan te schuiven.

dag 13 donderdag 28 mei
De week gaat al weer snel en de spaanse lessen gaan ook steeds sneller. We krijgen het verschil uitgelegd in de 4 verleden tijden in het spaans. Erg verwarrend allemaal, maar dat hoort er blijkbaar bij. En er wordt weer gewerkt aan de woordenschat maar nu met zelfstandige naamwoorden, ook heel handig. Na de lunch weer aan het huiswerk. Als opdracht krijgen we mee om 3 verhaaltjes te bedenken, waarvan 2 niet waar en 1 wel waar. Morgen mag de rest raden welke juist is. Het kost me nog best wel veel tijd om dit goed te verwoorden.
Ik ga vrij laat terug naar het centrum. Ik kom bij het begin van het centrum en ik zie heel veel mensen op straat. Ook het verkeer staat stil. Ik hoor om me heen dat er iets is met een aardbeving. Maar ik heb helemaal niets gemerkt. Uiteindelijk blijkt het om een oefening te gaan, gelukkig maar.
Ik heb een Boletico Turistico gekocht en ik heb tijd om Qori Kancha te zien. Dit is de tempel van de zon, een van de weinige tempels die is overgebleven uit de Inca tijd. De tempel is voor een groot deel wel gerenoveerd en het ook gebruikt voor exposities. Ik heb ook nog tijd om het museum van Qori Kancha te bezoeken maar het valt iets tegen. Ik heb het in ieder geval gezien.
Begin van de avond ga ik terug naar school, er wordt een kookles georganiseerd door Raul, een chef. Hij laat ons zien hoe je Aji de Pollo maakt, een typisch peruaans recept met kip en vooral veel ui en paprika. Het is wel erg smaakvol. We krijgen allemaal een bordje, dus we hoeven niet meer te eten daarna. We gaan nog even naar de Cross keys om een drankje te doen. Ik ontmoet nu een groepje uit Zwitserland, erg aardige lui. Maar na een pisco sour heb ik het wel gehad en ga ik met de taxi terug naar huis,

dag 14 vrijdag 29 mei
Vandaag weer de laatste lesdag. De groep amerikanen zijn voor het laatst. Ik heb het gevoel dat ik veel heb geleerd deze week van zowel Alfredo als Mijhaell. Ook heel fijn: we hebben geen huiswerk. Na de lunch ga ik snel terug naar het centrum om nog wat meer te zien van de stad. Ik bezoek het museum van pre colombiaanse kunst. Erg mooi en wat waren ze hun tijd ver vooruit. De technieken die ze gebruiken zijn vergaand. Ik loop nog wat verder door san blas en ik ga nog langs het coca museum. Dit is een klein en bescheiden museum, maar zeker wel interessant om gezien te hebben. Om 19:00 heb ik met Mai en Martha afgesproken om nog een drankje te doen. Martha weet een restaurantje waar ze goede pisco sour maken. Dus we gaan daar heen voor een drankje en het is niet gelogen, echt heel lekker en fris. We laten het echter bij 1 drankje en gaan niet al te laat terug naar huis.

dag 15 zaterdag 30 mei
Vandaag ga ik naar Sacsay Huaman, een ruine complex dichtbij de stad. Pepe, de vader van de familia werkt daar en biedt me aan om met hem mee te rijden. Het is in príncipe te lopen, maar een gratis ritje sla ik toch niet af. Het is een heel mooi park met een mooi uitzicht over de stad. Ik loop daar zo'n 3 uurtjes rond en kom uit bij het beeld van Jesús. Via de San Blas kom ik weer bij het centrum terecht. Ik heb een late lunch thuis en vertrek daarna weer naar de stad. Om 5 uur heb ik een excursie geboekt naar het planetarium van Cusco. Via tripadvisor leuke berichten gehoord. Dit planetarium is een familiebedrijf. Ze maken gebruik van projectie om je wegwijs te maken in het universum. De astronoom praat vol passie over de sterren, maar ook wat de inca's al wisten en hoe ze bijvoorbeeld Ollantaytambo hebben opgebouwd met de stand van de zon per seizoen. Ook kijken we door de telescoop naar de melkweg, Júpiter, de maan, de schatkist enz. Ik weet nu feilloos het zuiderkruis te vinden, dus ook de lama. Ook vandaag heb ik weer heel wat bijgeleerd.

dag 16 zondag 31 mei
Vandaag heb ik een excursie naar de heilige vallei geboekt. Om 8 uur is het verzamelen in de stad. We gaan eerst naar Pisac een van de 3 belangrijkste steden uit de Inca tijd. Het is een mooie ruine gesitueerd op een hoge berg. De klim er naar toe is redelijk intensief maar goed te doen. Pisac is de stad van de Condor. Onderweg naar Ollantaytambo stoppen we voor de lunch in Urubamba. In het dorp zelf is niet zoveel te beleven, maar het eten is prima. Daarna rijden we door naar Ollantaytambo, de stad van de Lama. Heel indrukwekkend; met grote blokken uit steen gehouwen hebben ze een tempel opgebouwd. Verder maken ze veel gebruik van terassen om hun gewassen op te verbouwen. En ze maakten gebruik van opslag ruimte hoog in de bergen, waar de temperatuur zodanig is dat hun gewassen goed bewaard blijven.
We maken nog een stop in Chincherro, een Klein dorpje waar ze voornamelijk stoffen maken. We krijgen een kleine presentatie over hoe ze de wol wassen, spinnen en kleuren. De gids Flora, vertelt ons dat ze in de buurt van dit dorpje het internationale vliegveld van Cusco willen bouwen. Gelukkig is het tot op dit moment nog niet doorgegaan.
Om 7 uur komen we terug in Cusco. Ik wandel nog wat rond, maar het was een lange dag, dus uiteindelijk ga ik lekker terug naar huis.

dag 17 maandag 1 juni
Vandaag heb ik in de middag les, dus tijd om het even wat rustiger aan te doen in de ochtend. Ik pak er lekker een boek bij en heb de hele ochtend gelezen. In de middag heb ik les, ik ben inmiddels intermediate en geen beginner meer, van Mijhaell en Rodolfo. Mai zit nog steeds in dezelfde klas en nu zijn ook Diane, Steff en Evita in mijn klas er bij. Ik moet wel even wennen aan de lesstijl van Rodolfo. We krijgen best wel wat huiswerk weer mee. Voor Mijhaell moet ik een mop gaan vertellen in het spaans. Ik heb weinig moppen paraat, dus ik vraag m'n zwager wel om een goede. Na de les gaan we met een groepje nog wat eten, het wordt uiteindelijk pizza, maar wel hele goede pizza.

dag 18 dinsdag 2 juni
In de ochtend maak ik m'n huiswerk, die mop is toch best wel lastig. Dus uiteindelijk raadpleeg ik het internet. Vandaag koop ik ook alvast een busticket naar Arequipa. Ik ga namelijk vanaf donderdag op de Salkantay trek en daarna heb ik weinig tijd om dingen te regelen. Na de les, die een beetje warrig was, voornamelijk die van Rodolfo, is er een les over Pisco sour. We krijgen te horen wat er in gaat en we mogen proeven. Wel leuk om te zien, maar niet zo heel bijzonder. Uiteindelijk ga ik met Mai en Diane nog een hapje eten in Jacks café. Ik ben rond negenen thuis, zodat ik alvast kan inpakken voor de trekking.

dag 19 woensdag 2 juni
In de ochtend loop ik samen met Alana, nu ook in huize Eliana ondergebracht, naar school. Ik wil nog wat musea bekijken, dus ik ga naar de regional historisch museum en daarna nog naar het Inca museum. Op aanraden van Eliana bezoek ik nog de kerk van Santa Catalina. Ik heb genoeg historie en cultuur opgesnoven voor vandaag. Vandaag is ook de laatste dag in huize Eliana, dus ik zorg ervoor dat mijn rugzak in mijn volgende verblijfplaats terechtkomt. Ik hou een klein rugzakje over voor de trekking. Morgenochtend moet ik al om half 5 in de school zijn. Ik hoop dat ik op tijd wakker wordt. Vanavond heb ik hopelijk tijd om Eliana en Pepe uitgebreid te bedanken voor hun goede zorgen de afgelopen 3 weken. En het is mijn laatste lesdag. 3 juni is nationale feestdag, dus er is geen les. En de vrijdag spijbel ik een dagje. Maar dat mag ik lekker helemaal zelf weten.

  • 03 Juni 2015 - 20:28

    Anneke Kruis:

    Hey lieve Maris, Wat fijn om te lezen dat je zulke inspirerende dingen onderneemt. Het geeft me een gevoel van vrijheid en avontuur. De uitdagingen die je zoekt brengen je veel zo te horen. Nieuwe taal leren, nieuwe mensen ontmoeten, cultuur proeven en op trekking gaan!! Heerlijk, wat een avontuur!! Ik wens je heel veel geniet momenten toe lieverd, heb het goed :) We houden contact, warme liefdevolle groetjes van mij, en Herman ook, Anneke xxx


  • 04 Juni 2015 - 13:40

    Erwin:

    Hey Mariska,

    Wat een heerlijke uitgebreide verslagen geef je, krijg een goed beeld van hoe het je bevalt daar.
    Kon helaas geen andere mop zo snel bedenken haha, maar het zijn leuke huiswerkopdrachten dus.

    Heel veel plezier en leuk hoe je ons zo op de hoogte houd.

    xxx Monica en Erwin

  • 04 Juni 2015 - 21:37

    Marjo:

    Hallo Mariska,

    We hebben weer met veel plezier je verslagen gelezen.
    Je bent elke dag druk in de weer.
    En al die uitstapjes naar musea enz. je doet wel heel veel indrukken op.
    En dan nu op trekking, spannend hoor.
    We zijn heel benieuwd hoe dit zal zijn, ik hoop dat je er erg van zult genieten.
    Het zal wel zwaar zijn maar ik denk ook super gaaf, ook dat zullen we vast weer van je horen.
    Hier gaat alles goed alle klusjes zijn bijna af, en dat komt mooi uit want het mooie weer komt
    er ook aan zeggen ze.
    Vandaag was al een hele mooie dag 22 graden!
    Ati en Peter waren hier beiden en terwijl de mannen klusten zijn wij wezen fietsen en wel 50 km
    Heb nu wel een zere kont, was op Boy zijn fiets.
    Toch een pracht dag!
    Hoor dat het bij jou ook wat warmer word nu dat is fijn, Mariska pas goed op je zelf nog een hele fijne
    trekking. Liefs van ons Marjo.

  • 05 Juni 2015 - 08:49

    Rob:

    Ha Maris,
    Dank voor de reisverslagen, erg leuk om te lezen! Ondanks je vertrek ben je nog niet helemaal los te peuteren van trekking(en) zie ik ;-).

    Geniet ze!!
    Groet,
    Rob

  • 05 Juni 2015 - 10:18

    Monique:

    Hola Maris!

    Wat leuk om je verslagen te lezen!
    Heb hier al een verzendlijstje aangemaakt en er zijn er een boel die het graag lezen :)

    Saludos!

  • 05 Juni 2015 - 13:40

    Julia:

    Hoi Maris,

    Wat een drukke weekje heb je achter de rug! Erg leuk om te lezen dat je heel veel nieuwe mensen hebt ontmoet en al zoveel hebt gezien. Heel veel plezier daar!!

    Groetjes,

    Julia

  • 09 Juni 2015 - 09:36

    Jannike:

    Wat doe jij veel!!! Supergaaf zeg!
    En inderdaad, dat mag je lekker zelf weten. Groot gelijk, een dagje rust :)
    Veel plezier nog. Dikke knuffel voor jou. XXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 15 Mei 2015
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 3656

Voorgaande reizen:

16 Mei 2015 - 14 Augustus 2015

ontdekkingstocht

Landen bezocht: